Näin annat palveluyrityksestäsi parhaan mahdollisen kuvan. 10 vinkkiä!


Työ on työtä, sitä tehdään joka päivä, se on samaa usein päivästä toiseen ja se toimii rutiinilla. Jos niiden henkilöiden rutiinit, joiden toiminta näkyy asiakkaalle, vakiintuvat epäedullisen näköisiksi, voi kiiltävämpikin yrityskuva himmetä. Myynti ei ole pelkästään yrityksen mainostamista ja ostamisen tekemistä helpoksi, vaan myynti on myös se tilanne, jossa kerrotaan, mitä asiakkaan on lupa odottaa. Myyntiä ei tapahdu pelkästään myyntitiskin välissä, vaan palveluliiketoiminnassa se seuraa läpi prosessin aina siihen saakka kun lasku lähtee yrityksestä.

Siispä sen pitemmittä alustuksitta käydään seuraavassa läpi 10 vinkkiä, jotta sinun yrityksesi

  • on houkuttelevampi asiakaskokemukseltaan
  • saat myyntisi kasvuun
  • voit paikantaa ongelmia joita et tiennyt olevankaan
  • voit menestyä työssäsi kilpailijoitasi paremmin

1. Kun lähdet myymään, pidä mukanasi jotain pientä jaettavaa josta jäät mieleen, ja josta ihmiset pitävät.

En tarkoita perus liikelahjatavaraa. Tavaroita ainakin suomalaisilla on ihan riittämiin. Tarkoitan esimerkiksi jotain syötävää. Makeaa tai suolaista. Osta pieniä annoksia esim pähkinöitä, karkkeja, keksejä tms, paketoi ne hienosti ja niittaa mukaan käyntikortti tai flyer. Tai tilaa tällainen palvelu. Myynti helpottuu kun suhdetoiminta on alusta saakka harkittua ja sen tavoitteena on onnistunut pitempi asiakassuhde. Muista huomioida erityisruokavaliot ja allergiat! (Minulla on tähän ideoita, älä pelkää ottaa yhteyttä jos tarvitset vinkkejä).



2. Palattuasi toimistolle tai vastaanottaessasi uuden asiakkaan puhelun, tee muistiinpanoja.

Kirjoita puhelun aikana ylös mitä puhelussa käydään läpi ja mitä lupaat asiakkaalle. Tämä vaatii hiukan harjottelua mutta sujuu hyvin kunhan pääset alkuun. Näin lupaukset on helpompi kommunikoida myös seuraaviin vaiheisiin, ja kaikki ovat kartalla siitä, mitä asiakkaan kanssa on sovittu.

3. Pyri ratkaisemaan myös asiakkaan kinkkisempi ongelma.

Puuhun ei tarvitse kiivetä, mutta jos asiakkaallasi on ongelma, joka koskee kauppaanne tai muuta asiaa jossa pystyt auttamaan, olet arvossa arvaamattomassa. Oli kyseessä kiire, toimitusmäärä tai vaikka henkilöstövaje, yritä auttaa parhaasi mukaan. Älä heitä heti hanskoja tiskiin vaan selvitä mitä asialle voidaan tehdä ja ehdota sitä asiakkaalle. Muista kertoa asiakkaalle myös jos tämä aiheuttaa lisäkustannuksia. 



4. Kommunikoi kaikki selkeästi koko prosessiin osallistuville ihmisille.

Pidä huoli siitä, että tiimisi tietää mitä asiakkaalle on luvattu, mitä heiltä odotetaan ja että asiat sujuu sen mukaan. Varmista selusta ja tarkista etenevätkö asiat kuten on sovittu. Jos teet töitä yksin, ja ostat esim tarvikkeita ulkopuolelta, pidä huoli että tarvikkeet ovat ajoissa sinulla, ja että ajassa on vähän pelivaraakin. Muista aina suunnitella plan B jos kakka osuu tuulettimeen.

5. Kun toimituksen aika tulee, paketoi asiat kauniisti.

Paketoinnilla tarkoitan sitä, että otat esiin uudelleen asiakkaan kanssa ne asiat joita luvattiin, jotka saavutettiin. 

6. Älä pelkää sanoa ei.

Jos yrityksesi resurssit eivät riitä toteuttamaan asiakkaan toiveita, älä pelkää sanoa ei, ja ehdota hänelle jotakuta joka asian voisi hoitaa. Se, että tunnet rajasi on hyvä asia. Pidä kuitenkin mielessäsi se, mitä yrityksesi mainonta lupaa. Jos verkkosivut kertovat, että teet esim. halliurakoita, silloin sinun on tällaista palvelua järjestettävä. Tästä pääsemmekin kätevästi seuraavaan vinkkiin, eli:

7. Älä pelkää tehdä jotain uutta.

Jos vakiasiakkaallesi tulee tarve jollekin, joka ei vielä kuulu palveluihisi, älä pelkää kokeilla uutta ja järjestää asiakkaallesi hänen tarpeitaan vastaavaa palvelua. Voit aina löytää samalla uusia yhteistyökumppaneita ja päästä liiketoiminnassasi uudelle alueelle, kun järjestät jotain oman kattauksesi ulkopuolelta. Kaikille töille löytyy yleensä osaava tekijä, kun näkee hiukan vaivaa ja astuu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Parasta tässä on se, että onnistuminen parantaa luottamusta sinuun, ja syventää asiakassuhdettasi, eikä vie penniäkään mainosbudjetista.

8. Pidä asiakkaasi selvillä kuluista

Luot erilaisen luottamuksen, kun pidät asiakkaan tietoisena siitä, mitä jokin maksaa, annat tarjouksen ja ilmoitat jos tarjoukseen on lisättävä jotain. Älä pelkää ilmoittaa niistä. Pahinta on, jos lisäät ennalta sovittuun hintaan lisää kuluja joista ei ole puhuttu, tai jos asiakkaasi on koko prosessin ajan epätietoinen siitä, mitä palvelu tulee maksamaan. Jos et pysty tarkasti laskemaan, mitä koko homma tulee maksamaan, anna arvio äläkä ylitä sitä ilmoittamatta asiakkaalle. Tämä voi tuntua itsestään selvyydeltä mutta joskus itsestäänselvyydet näkyvät niin lähelle, ettei niitä enää huomaakkaan.



9. Kommunikoi

Pidä aina huoli, että ne ihmiset, jotka projektiin liittyvät, ovat tietoisia asioista. Älä jaa sähköposteja, vaan viesti sellaisella kanavalla, joka tulee luettua ja joka menee perille, tai yksinkertaisesti soita ja puhu asiat eteenpäin. 

10. Muista katsoa asioita pitkällä tähtäimellä.

Rakenna yrityksesi asiakaskokemus siten, että pystyt kohdella kaikkia asiakkaita tasa-arvoisesti, ja jotta voit tarjota kaikille yhtä korkealaatuista palvelua. Palvelun laadulla erottautuminen on myös erinomainen tapa tuoda hintaan lisäarvoa, ja hyvää palvelua tarjoavana on helpompi toteuttaa myös hintakilpailua.

11. Extra tip

Kiire ei ole merkki menestyksestä. Älä ahnehdi töitä. Parhaat menestystarinat syntyvät harkituista liikkeistä ja realistisista aikatauluista. Älä anna projektin venyä liian pitkäksi, mutta älä myöskään lupaa liian nopeita liikkeitä. Petetyt lupaukset eivät koskaan palvele ketään.


-|-|-|-|-


Yrityksen koosta riippumatta 2010-luvulla parhaat menestyvät suunnitelmallisella, selkeällä toiminnalla, ja hyvällä johtamisella. Kumpikaan ei ole avaruustekniikkaa ja näihin meillä kaikilla on mahdollisuus.

Kysy jeesiä asiassa osoitteesta www.designva.fi

Kommentit

Suositut tekstit